تاریخ : چهارشنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۰
1

تنها مدارس خاص مجاز به دریافت هزینه از والدین هستند/ رتبه 28 کشوری آذربایجان‌غربی از نظر سرانه فضای آموزشی/ کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی 2 چالش اساسی آموزش و پرورش است

  • کد خبر : 290646
  • 14 مرداد 1397 - 10:28
تنها مدارس خاص مجاز به دریافت هزینه از والدین هستند/ رتبه 28 کشوری آذربایجان‌غربی از نظر سرانه فضای آموزشی/ کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی 2 چالش اساسی آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت و گویی از تمامی چاش ها و دغدغه هایی که آموزش و پرورش با آن روبروست می گوید.

به گزارش اروم نیوز، همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلات مدارس، خانواده هایی که دارای فرزندان در سنین تحصیلی هستند دغدغه ثبت نام داشته و در این میان دریافت برخی هزینه های نامتعارف و پول اجباری در مدارس دولتی موجب نارضایتی خانواده ها می شود.

یافتن پاسخ هایی برای سوالاتی همچون وضعیت فضای فیزیکی مدارس استان، چگونگی برخورد با مدارس متخلف در اخذ پول اجباری، تدابیر اتخاذ شده برای ارتقای کیفی معلمان، کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان و برخی آسیب های اجتماعی که دانش آموزان با آن درگیر هستند، موجب شد تا مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در مقام پاسخگوئی به این سوالات بر آمد.

آن چه می خوانید گفت و گویی با «ابراهیم محمدی» مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی است:

همزمان با فرارسیدن فصل ثبت نام در مدارس، برخی از خانواده ها با مشکل دریافت پول اجباری هنگام ثبت نام یا دریافت کارنامه دانش آموزان مواجه هستند، لطفا نحوه دریافت هزینه در مدارس را توضیح دهید.

تمامی هزینه هایی که در مدارس استان اخذ می شود بر اساس ضابطه و قانون بوده و تنها مدارسی که می توانند هنگام ثبت نام از اولیا پول اخذ کنند مدارس استعدادهای درخشان، شاهد و نیز مدارس غیردولتی است.

در سایر مدارس عادی، هیئت امنایی و نمونه دولتی هزینه هایی از والدین دریافت می شود که از بابت کلاس های جبرانی و تقویتی بوده و آن هم نه در هنگام ثبت نام بلکه باید پس از آغاز سال تحصیلی انجام گیرد.

شهریه ای هم که در مدارس غیردولتی اخذ می شود شهریه مصوب بوده و علاوه بر آن هزینه هایی مازاد بر شهریه مصوب در زمان ثبت نام به اطلاع اولیا می رسد، چرا که هزینه های دیگری در این نوع مدارس بر اساس تصویب در انجمن اولیا و مربیان صرف می شود که از جمله آن ها می توان به تغذیه، سرویس مدارس و یا پوشاک اشاره کرد.

بنابراین در زمان ثبت نام در مدارس دولتی عادی تنها هزینه ای که دریافت می شود پول بیمه و کتاب بوده و آن هم به دلیل ثبت نام یکپارچه دانش آموزان در سامانه بوده و باری از دوش اولیا برداشته می شود، اما با این حال با وجود این که 4 هزار و 951 واحد آموزشی در کل استان فعالیت دارند حتی اگر یک درصد این مدارس هم تخلفی انجام دهند عدد قابل توجهی بوده و موجب نارضایتی مردم می شود که به یقین مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرند.

نحوه نظارت های ناظران اداره کل آموزش و پرورش بر این تخلفات چگونه است؟

بازرسان به طور مرتب اقدامات مدارس را بررسی و مورد نظارت قرار می دهند، اما نظارت های اصلی ما توسط خانواده ها ثبت می شود، یک سامانه ارتباط با مدیرکل نیز راه اندازی شده تا خانواده ها بتوانند مشکلات خود را در آن ثبت کنند که به صورت روزانه بررسی می شود، اما آن چه که در این میان اهمیت دارد، کمک های مردمی به مدارس کاملا به صورت اختیاری و داوطلبانه بوده و هر فرد با توجه به شرایط اقتصادی ای که دارد می تواند به مدارس کمک کند.

در مورد رسیدگی به تخلفات انجام شده نیز از تذکر و توبیخ کتبی تا انفصال از خدمت در مورد مدارسی که تخلفی انجام داده اند به ثبت رسیده است.

گفته می شود آموزش و پرورش همواره تنها بر عنصر آموزش تاکید کرده و بخش پرورشی و ارتقای مهارتهای اخلاقی در دانش آموزان مغفول مانده است، حداقل از دیدگاه خانواده ها ای گونه نگریسته می شود، چه اقداماتی در راستای تقویت بعد پرورشی دانش آموزان انجام شده است؟

من این رویکرد را به کلی رد می کنم. اتفاقا خانواده ها مهم ترین انتظاری که دارند این است که مدرسه نیازهای آموزشی فرزندانشان را برطرف و آنان را آماده برای رقابت کنکور نماید.

اما پس از اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش که از 7 آذرماه سال 1390 کلید خورده است، تمامی کتب درسی بر مبنای اهداف تعریف شده در سند تحول بنیادین است که رویکرد آن ها تقویت مهارت های پرورشی است و اگر آموزش اتفاق بیفتد قطعا باید پرورش در آن جا ایده شود.

سند تحول بنیادین 4 رکن اساسی دارد که شامل حکومت، نهاد خانواده، سازمان ها و نهادهای غیردولتی، مسجد و NGO ها و نیز رکن چهارم آن رسانه است که به عنوان یکی از ارکان موثر در مبانی تعلیم و تربیت است. آموزش و پرورش یکی از این ارکان است و باید بخش های دیگر ارکان با آن همراه شوند.

آموزش و پرورش تنها متولی تعلیم و تربیت عمومی کشور است که وظیفه دارد تا دانش آموزان را در 12 سال به مراتبی از حیات طیبه به صورت نظام مند در مراحل اجتماعی خانواده و حاکمیتی برساند.

در استان ما بالغ بر یک هزار و 500 نفر مربی و معاون پرروشی و نزدیک به 600 نفر مشاور فعالیت دارند که یکی از اقدامات بزرگ در اجرای سند تحول بنیادین نقش این افراد است.

وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان چگونه است؟

در سال تحصیلی 97 ـ 96 تعداد 4 هزار و 951 واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی فعالیت می کنند که در این آمار پیش دبستانی و بزرگسالان لحاظ نشده چراکه پیش دبستانی به عنوان پایه تحصیلی اختیاری ارائه شده هرچند توصیه می شود حتما نوآموزان پیش از حضور در کلاس اول، در این پایه ثبت نام شوند.

در حال حاضر در استان تعداد 23 هزار و 736 کلاس دایر وجود دارد که 566 هزار و 84 دانش آموز در آن ها مشغول به تحصیل هستند و این بزرگترین جامعه آماری استان است.

36 هزار و 692 نفر نیرو در آموزش و پرورش وجود دارند که شامل نیروهای اداری، کیفیت بخشی(معاونان و مربیان پرورشی و مربیان بهداشت)، میروهای پشتیبانی(مدیران)، دانشجو معلم، نیروهای مامور، نیروهای قراردادی، نیروهای حق التدریس که یک هزار و 585 نفر بوده و تنها نزدیک به 22 هزار و 400 نفر «معلم» هستند.

نکته ای که لازم به توجه است این که استان ما از نظرذ کیفیت و سطح تحصیلات معلمان رتبه پنجم کشوری را دارا بوده و این بیانگر این است که آذربایجان غربی در رتبه های مطلوب آموزشی قرار دارد. از نظر شاخص های اختصاصی و عمومی نیز جزو 10 استان برتر کشور قرار داریم.

* فضای آموزشی و نیروی انسانی؛ 2 چالش اساسی آموزش و پرورش

در حال حاضر آموزش و پرورش استان با دو چالش اساسی و مهم کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای فیزیکی آموزشی روبروست؛ با وجد این که تا کنون هیچ کلاسی بدون معلم برگزار نشده اما هرساله تعداد زیادی بازنشسته شده و از چرخه آموزش استان خارج می شوند.

در سال جاری بیش از یک هزار و 600 نفر در آموزش و پرورش استان جذب می شوند که 668 نفر از طریق اساسنامه و 950 نفر از طریق کنکور سراسری و دانشگاه فرهنگیان که خبر خوبی برای استان است.

استان ما جزء 4 استان لازم التوجه است، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان هایی هستند که از نظر رشد محروم بوده و باید توجه ویژه ای در بخش های مختلف به این استان ها شود.

چالش های پیش رو در خصوص استقرار پایه دوازدهم را بیان کنید.

استقرار پایه دوازدهم نقطه قوتی است که نظام آموزشی را کامل کرد و در همین زمینه تغییرات اساسی در کتب درسی دانش آموزان این پایه انجام می گیرد. پیش از این دانش آموزان با اتمام پایه سوم دبیرستان وارد مقطع پیش دانشگاهی می شدند که در خوش بینانه ترین حالت تنها 80 درصد ثبت نام در این مقطع صورت می گرفت.

پس از استقرار پایه دوازدهم ساعات آموزشی این مقطع از 24 ساعت آموزش در هفته به 35 ساعت افزایش یافته و برای راحتی و فراغت فکر دانش آموزان کنکوری برخی از واحدها به صورت الکترونیکی ارائه می شود.

در همین راستا بیش از 570 کلاس به هنرستان های استان افزوده شد که نیروی انسانی آن از طریق سرپرستان آموزشی و معلمان حق التدریس تامین شده است.

عده ای بر این باورند که تحصیل دانش آموزان در مدارس خاص همچون تیزهوشان و سمپاد تمایز میان دانش آموزان قائل می شود، نظر شما در این باره چیست؟

حذف آزمون ورودی تیزهوشان در پایه ششم در راستای کاهش اضطراب آزمون در دوران کودکی انجام شد، نکته مورد توجه در مورد مدارس تیزهوشان این است اگر دانش آموزی از نظر بهره هوشی نسبت به سایر همسالان خود در رده های بالاتری قرار دارد باید امکاناتی فراتر از آن چه در اختیار سایر دانش آموزان قرار می گیرد باشد اما سن ورود به این مدارس در سیاست جدید آموزش و پرورش در مقطع تحصیلی دهم است.

اضطراب های آزمون تیزهوشان در پایه ششم دانش آموزان و خانواده ها را دچار مشکلاتی کرده بود که نیاز به بررسی داشته و نباید مانع نشاط و بازی های کودکان در این مقطع سنی میشد بنابراین آزمون ورودی تیزهوشان از پایه ششم حذف و در از این پس در مقطع دهم برگزار می شود.

* آذربایجان غربی رتبه 28 کشوری از نظر سرانه فضای آموزشی

وضعیت فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی دانش آموزان چگونه است، آذربایجان غربی چه جایگاهی از نظر میزان سرانه فضاهای آموزشی در کشور دارد؟

از نظر سرانه فضاهای آموزشی آذربایجان غربی جایگاه مطلوبی در کشور نداشته و در رتبه بیست و هشتم کشوری قرار دارد، سرانه فضای آموزشی استان ما 4.5 مترمربع است که میانگین کشوری آن 5.18 بوده و استاندار جهانی عددی برابر با 8.4 است.

آموزش و پرورش استان در تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است که طی 2 تا 3 سال آینده شاهد تغییرات مثبتی در این بخش خواهیم بود، در حال حاضر نزدیک به 2 هزار و 300 کلاس درس در استان در حال ساخت بوده، به طور میانگین بین 30 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و از اعتبارات خیری، خیری ـ مشارکتی، استانی، ملی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سپاه پاسداران بهره جویی می کنند.

در شورای اداری استان مبلغ 120 میلیارد تومان برای مدرسه سازی در استان تخصیص یافت که میزان قابل توجه و خوبی است.

همچنین استان از نظر سرانه فضاهای پرورشی در رتبه 28 قرار داشته و رتبه سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان 29 کشور است.

درباره آسیب های اجتماعی که دانش آموزان و نوجوانان را درگیر خود کرده توضیحاتی ارائه دهید؛ چه راهکارهایی برای مقابله با آسیب هایی همچون خودکشی، اعتیاد و مسائلی از این قبیل دارید.

آسیب های اجتماعی حوزه گسترده و فراگیری است که بخش بزرگی از آن متوجه آموزش و پرورش است، سن اعتیاد در بین نوجوانان کاهش یافته اما دانش آموز معتاد در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وظیفه ما توانمندسازی خانواده ها، معلمین و نیز آگاهی بخشی به دانش آموزان است؛ زمانی که یکی از دانش آموزان قرصی را به عنوان انرژی زا استفاده می کند خانواده باید به قدر کافط اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشد و یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش در این زمینه ورود به حوزه آسیب های اجتماعی و برگزاری کلاس های آموزش خانواده است.

افزون بر 20 هزار معلم استان کتب آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی دریافت و پس از مطالعه آزمونی از محتوای همان کتب از آنان اخذ می شود، برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای طرح های پیشگیرانه و مداخله گرانه نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب های اجتماعی است.

با توجه به مشکل جدی جامعه در بخش آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش با 600 مشاور و نیز یک هزار و 500 نفر از معلمان و معاونان پرورشی در طرح های پیشگیرانه و مداخله گرانه و درمان آن ورود پیدا کرده است.

به عنوان سوال آخر در مورد نحوه پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش استان و نیز وضعیت دانش آموزان شین آبادی توضیح دهید.

تمامی بازنشستگان آموزش و پرورش استان یک سوم از پاداش بازنشستگی خود را دریافت کرده و تمام پاداش خود را نیز تا پایان شهریور سال جاری دریافت می کنند.

در پیگیری وضعیت درمان دانش آموزان شین آباد سه نهاد آموزش و پرورش، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان دخیل هستند که علوم پزشکی وضعیت درمان آن ها، بهزیستی پرداخت مستمری و آموزش و پرورش وضعیت آموزشی و برخی هزینه های این دانش آموزان را بر عهده دارند که تا کنون از سوی آموزش و پرورش بیش از 40 میلیارد تومان هزینه شده است.

با تشکر از وقتی برای این گفت و گو در اختیار ما قرار دادید.

* گفت و گو و تنظیم: فاطمه جعفرنژاد

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://uromnews.ir/?p=290646

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.