سه شنبه ٢٨ دی ١٣٩٥
اخبار > چرا یئرالما کبابی را نمی‌توانیم همچون فلافل به سایر شهرها بفرستیم؟


      

یئرالما کبابی، برند غذایی اورمیه؛
چرا یئرالما کبابی را نمی‌توانیم همچون فلافل به سایر شهرها بفرستیم؟
 

اغذیه فروشی‌های "یئرآلما کبابی"، بعنوان مهمترین برند غذایی شهر ارومیه، بایستی بر این باور برسند که رقابت بسیار تنگاتنگ شده است و با رعایت عوامل دخیل در جذب مشتری به خواسته‌های آنها اهمیت لازم داده شود.

 

  

 
 
 
   

به گزارش اروم نیوز،امروزه بسیاری از شهرها و کشورها در حال رقابت برای برندسازی محصولات غذایی خود هستند. حتی برخی از آنها درصدد هستند تا فلان محصول را بنام شهر و یا کشور خود ثبت کنند. به طوری که هر روز نام‌های مختلفی از مواد غذایی سنتی و فست‌فودهای مختلف را می‌شنویم. بسیاری از آنها تا دیروز برایمان غریبه بودند ولی در حال حاضر یکی از انتخاب‌های وعده‌ی غذایی ما هستند.

اگر به غذاهای سنتی و محلی خود نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که اکثر آنها بسیار سالم‌تر و مقوی‌تر از غذاهای تبلیغی و فست‌فودی بیگانه‌ی امروزی هستند، ولی تبلیغات چه‌ها‌ که نمی‌کند. غذاهایی که اگر در زمان لازم به آنها بها داده شده بود می‌توانستیم علاوه بر ایجاد اشتغال با کمترین امکانات باعث سودآوری بسیار از طریق صادرات و فروش آنها در دیگر شهرها و کشورها شویم، و این یعنی لازم است تا به برندسازی بهای بیشتری داده شود تا مواد غذایی کم‌نظیر و سالم ما هم در سطح منطقه‌ای و جهانی مطرح شود.

یکی از غذاهای مفیدی که اکثراً طعم آن را چشیده‌ایم، غذای سنتی و معروف "یئرالما کبابی"ی ارومیه یا همان سیب زمینی تنوری می‌باشد که نام و آوازه‌ی آن حتی به کشورهای همسایه هم رسیده است، اما افسوس که به مرور زمان جایش را به غذاهای غیربومی می‌دهد و شاید تا چند سال دیگر به شکل امروزی تهیه نشده و کیفیت‌اش از این هم پایینتر بیاید شاید هم مانند اکثر غذاهایمان نامش هم برای کودکانمان ناآشنا باشد.

نکته‌ی قابل توجه اینجاست که، با دقت در رقیب تازه‌ای که برای یئرالما کبابی حتی در شهر ارومیه پیدا شده است، شاهد آن هستیم، مغازه‌های عرضه‌ی این رقیب (فلافل) خیلی سریع در سطح شهر گسترش پیدا کردند و به فروش فوق‌العاده‌ای نیز رسیده‌‌اند. این اغذیه‌ فروشی‌ها با استفاده از کلمات و جمله‌های تبلیغاتی و جذاب، مشتری را بسوی خود فرا می‌خوانند و گویی بهترین غذای دنیا را برای مشتری آماده کرده‌‌اند، اما کاری نمی‌شود کرد، بازار، محل رقابت است و جذب مشتری با ترفندهای گوناگون. جملاتی مانند؛ "پرکن بخور"، "فقط 2000 تومان"، "سلف سرویس"، "با نخود مرغوب فلان کشور" و...!

اما چرا سیب زمینی تنوری از این غافله‌ی رقابت مواد غذایی جا مانده است؟

اولین جواب این می‌تواند باشد که، اول از همه خود ما مقصر هستیم و به این امر مهم بها نداده و برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. یعنی در سال‌های گذاشته با وجود اینکه می‌دانستیم "یئرالما کبابی" طرفداران بیشماری دارد، با برنامه‌ریزی مناسب و ارزش‌گذاری صحیح، آنرا به جایگاه برندهای معروف مواد غذایی منطقه‌ و جهانی برسانیم. حتی کار به‌جایی رسیده است، مردم سایر شهرها هم با پخت سیب‌زمینی در آب و برخلاف پخت آن در ارومیه که در تنور آماده می‌شود با نام "یئرالما کبابی ارومیه" بفروش می‌رسانند.

مهمترین عواملی که می‌تواند در جا ماندن این غذای سالم و لذیذ در بازار رقابت مواد غذایی برشمرد:

-‌ بها ندادن به کیفیت سیب‌زمینی‌ها و مخلفاتی که استفاده می‌شود
-‌ بها ندادن به بهداشت مغازه و لباس فروشندگان
- اکثراً ارائه‌ی آن در مکان‌های نامناسب و غیر بهداشتی (همچون وانت‌ها، ارابه‌ها و ...)
- نبود مغازه‌های شیک و لوکس
-‌ نبود تبلیغات مناسب مبنی بر سالم بودن این غذا و مضر بودن رقیب‌های ناسالم آن
- اکثراً نداشتن مکان مناسب برای ارائه‌ی خدمات به خانوداه‌ها
- بسته‌بندی نامناسب
- نداشتن حس مسئولیت شهروندی در قبال اینکه، این غذا یک برند اصیل ارومیه‌ می‌باشد و هر یک از فروشندگان آن بایستی به رضایت مشتری اهمیت دهند
- افزایش بی‌حساب و کتاب فروشندگان این مواد غذایی در مکانها‌ی دلخواه با ظروف غیر بهداشتی
- پیگیری و نظارت ضعیف بر فروشنگدان این اغذیه
- نبود جایگاه مشخص برند
و...

چه باید کرد

اغذیه فروشی‌های "یئرالما کبابی"، بعنوان مهمترین برند غذایی شهر ارومیه، بایستی بر این باور برسند که رقابت بسیار تنگاتنگ شده است و با رعایت عوامل دخیل در جذب مشتری به خواسته‌های آنها اهمیت لازم داده شود. عواملی همچون، بهداشت، اطمینان دادن به سالم و با کیفیت بودن مواد استفاده شده و فراهم نمودن محیطی آرام و دلنشین برای مشتری نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مشتری و فروش خواهد داشت. علاوه بر فروشندگان، مسئولین مربوطه در این صنف نیز با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم یئرالما کبابی را بعنوان یک برند غذایی همیشگی ارومیه معرفی کنند و زمینه‌های لازم را برای برندسازی محیا کنند و در کنار آن با نظارت بیشتر و دقیقتر به کیفیت و بهداشت، بهای بیشتری داده شود.

حسین واحدی – کارشناس مدیریت تبلیغات تجاری

انتهای پیام/


تبلیغ کانال تلگرام

تاریخ مخابره: يکشنبه ١٩ دی ١٣٩٥  |  زمان: ١١:٣٩  | شماره خبر: ٢٧١١٩٧   
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار آذربایجان غربی
شاه رفت فرار شاه 26 دی
اوباما یک هفته مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری فرمان وضعیت  اضطرار ملی ایران تمدید
اجرای طرح فرشتگان رحمت و کاروان سلامت در مناطق محروم آذربایجان غربی
کشف 90 هزار و 800 نخ سیگار قاچاق در پلدشت+ تصاویر
معاونین سیاسی استانداری ها رئیس ستاد تبلیغات  روحانی در سراسر کشور