سه شنبه ٢٨ دی ١٣٩٥
اخبار > نگاه استراتژیک به مقوله وحدت


      

نگاه استراتژیک به مقوله وحدت
 

قرییب به یک و نیم میلیارد نفر مسلمان در حال حاضر در سرتاسر جهان مشغول زندگی هستند و دین اسلام پس از مسیحیت، دومین دین پر طرفدار دنیاست. هویت مشترکی که در این جمعیت عظیم نهادینه شده ، به راحتی میتواند با محوریت ایدئولوژی اسلامی و با بهر گیری از مبانی اصولی دین اسلام به تحقق امت واحده اسلامی بیانجامد.

 

  

 
 
 
   

به گزارش اروم نیوز، قریب به یک و نیم میلیارد  نفر مسلمان در حال حاضر در سرتاسر  جهان مشغول زندگی هستند  و دین اسلام پس از مسیحیت، دومین دین پر طرفدار دنیاست. هویت  مشترکی که در این جمعیت عظیم نهادینه شده ، به راحتی میتواند با محوریت ایدئولوژی اسلامی و با بهر گیری از مبانی اصولی دین اسلام  به تحقق امت واحده اسلامی بیانجامد.  از این رو دشمنان اسلام با شناختی که از اثرات و نتایج قدرت یابی مسلمانان  و نیز موقعیت مهم ژئوپولیتیک کشورهای مسلمان  و نیز گفتمان های رایج در اسلام سیاسی از قبیل استکبارستیزی ، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم  سراغ دارند، تحقق چنین امتی را بر نمی تابند چرا که تمامی این اصول و اندیشه در معنای  ایرانی و امروزی کلمه در راستای غرب ستیزی  و مقابله با سیاست و فرهنگ منحط رایج در غرب طراحی شده است.

از این رو  تمام قوای سیاسی ،نظامی ، اقتصادی و تبلیغی خود را در مسیر مخدوش کردن چهره واقعی اسلام  راستین به کار بسته اند. توهین به نبی مکرم اسلام و انتشار کاریکاتورهای موهن در مورد ایشان و سایر بزرگان دینی و مذهبی ، تلاش برای ارائه ی چهره ای  کریه و افراطی و تروریست وار از اسلام و مسلمانان مخصوصا با تکیه بر رفتارهای  وحشیانه گروه های تکفیری و سلفی مانند داعش  در کشورهای خاورمیانه ، ایجاد اختلافات داخلی و مخصوصا استفاده از طلاب و نخبگان شیعه و سنی بر علیه یکدیگر، ایجاد جنگ نیابتی در کشورهای مسلمان و نیز ترویج اسلام آمریکایی در کشورهایی مثل عربستان سعودی  و موارد فراوانی از این قیبل ،  نمونه هایی از اقدامات دشمنان دین  اسلام است که در پرتو امپراتوری رسانه ای خود در حال مخابره به افکار عمومی جهانیان هستند.

به نظر میرسد محور اصلی تمامی این اقدامات ،  مقابله و مخالف با بروز و ظهور اندیشه ای انقلابی از اسلام است که دنیای غرب منشا آن  را کشور جمهوری اسلامی ایران میداند که با تکیه بر اندیشه صدور انقلاب و با تکیه برگفتمان هایی نظیر استکبار ستیزی و عدم پیروی از غرب و شرق و تاکید بر لزوم استقرار حکومت عدل و داد  در جهان و دفاع از تمامی مظلومین  و محرومین و مستضعفین عالم  در برابر جبهه استکبار و استعمار و نیز اندیشه مقاومت ، به مقابله با غرب و تمام شئونات ظالمانه و ناعادلانه آن رفته است.

 هرچند که تحلیل و بررسی حوادث و وقایع موجود در گوشه و کنار جهان و مخصوصا  نگاه تیزبینانه به اتفاقاتی که در حال حاضر  در کشورهای همسایه و یا هم پیمان  با ایران در منطقه خاورمیانه در حال جریان است ، شاهدی بر صحت ادعای مذکور است اما با این حال ضروری است که چیدمان سیاست و حکومت در عرصه های  خارجی داخلی ایران  به گونه ای باشد که پادزهر حرکت های دشمنان و همچنین راهبر هدایت ایران به سمت الگودهی به امت مسلمان و نیز  به عنوان ام القرای راستین جهان اسلام باشد  و لذا وجود وحدت داخلی در ایران شرط لازم  و ضروری ریل گذاری صحیح  برای حرکت به این سمت است.

   در جوامعی مثل ایران که ساختار فرهنگی و مذهبی آن متأثر از مذاهب و قومیت های مختلف و مخصوصا دو مذهب تشیع و تسنن می باشد، رسیدن به وحدت امری ضروری می نماید.  با این حال وجود چنین ساختاری به طور بالقوه هم می تواند عامل تفرقه باشد و هم عین وحدت. در واقع اسلام همواره سعی کرده است جامعه مسلمان را این چنین تعریف کند که در عین وحدت کثرت دارند و در عین کثرت دارای وحدتی بنیادین هستند. این نکته برای جبهه مخالف اسلام که در پی اختلاف افکنی است و دارای شناختی متناسب با ساختار مذهبی برخی جوامع اسلامی می باشد امری بسیار مهم است. امام خمینی (ره) با عنایت به همین نکته، علت العلل تفرقه در جهان اسلام را همین شیطنت خارجی میداند. 

پر واضح است که در یک بیان کلی ، ایجاد  و شعله ور کردن اختلاف قومی و مذهبی اساس وحدت مسلمین را با چالش های فراوانی روبرو می کند و در این میان و ب طبق سوابق تاریخی و معاصر موجود ، آنچه که نصیب مسلمانان می شود فقر و عقب ماندگی است و آنچه استعمارگران به دست آورده  و می آورند ارائه  ی چهره ای دموکراتیک، صلح طلب، منادی وحدت، پیشرفته و مدرن از خود می باشد که توانسته با مهار اسلام رادیکال ، صلح و ثبات را به جهانیان هدیه کند.

  در مقابل ؛ اسلام همواره از پیروان خود خواسته است در مقابل دشمنان به عنوان ید واحد ظاهر شوند و با توجه به مصالح عالیه اسلامی وحدت خود را حفظ نمایند. خدای واحد،  پیامبر، قبله واحد، قرآن به عنوان کتاب رهایی بخش، احکام عبادی سیاسی اسلام از قبیل حج و جهاد در مقابل کفار از جمله اصولی هستند که بین دو مذهب شیعه و سنی به وفاق و همدلی منجر می شوند. اما با این حال برخی شروط دیگر نیز برای رسیدن به امت واحده اسلامی در جامعه ای مثل ایران لازم و ضروری است.

  یکی از مهم ترین لوازم رسیدن به وفاق و همدلی ، توجه روشنفکران و نخبگان مذهبی در قلم و بیان به موضوع اساسی وحدت است . در این مورد نقد های فراوانی به نخبگان اقوام و اقلیت ها و مذاهب موجود وارد است اما با این حال تاریخ معاصر  ، عالمان دینی بسیاری را از دو مذهب تشیع و تسنن به یاد دارد که توانسته اند در وحدت آفرینی پیشگام باشند.

 نمونه هایی مثل  فتوای رهبر ایران در مقابل توهین یاسر الحبیب ، طلبه به اصطلاح شیعه که با خط گیری از لندن نشینان به همسر پیامبراسلام (ص) توهین کرد و رهبر ایران در بیانات متعدد خود هرگونه بی حرمتی اهل تشیع به اهل تسنن و نیز توهین اهل تسنن به نمادهای تشیع را بنا بر مصالح عالیه اسلامی حرام شرعی دانستند و نیز کسانی مثل شیخ شلتوت از اهل سنت که فتوای معروف خود را مبنی بر جواز تمسک به فقه شیعه امامیه و جعفری صادر کرد و یادگار دیرین خود به نام دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه را پایه گذارد و کانونی ایجاد کرد تا به واسطه آن دوستی و برادری بین اهل تشیع و تسنن تحکیم یافته و تفرقه و تشتت از چهره جوامع اسلامی برچیده شود ، از این قبیل است.

 یکی دیگر از لوازم وحدت در جامعه اسلامی دوری کردن از نگاه صرف ناسیونالیستی و تعصب آمیز به مسائل مختلف سیاسی ، اجتماعی و دینی است. بدیهی است وجود اختلاف سلیقه می تواند هر جامعه ای را به پویایی برساند اما این اختلاف سلایق در یک جامعه اسلامی تا جایی وارد و مجاز است که بر محور اسلام و حقانیت دین الهی بوده و به تفرقه منجر نشود و هر جایی که این اختلافات از حدود و ثغور خود عبور نماید امنیت و کیان جامعه اسلامی به خطر خواهد افتاد و اینجاست که می توان جای پای شیطان را در جامعه اسلامی مشاهده کرد.

در واقع تمامی اعضای جامعه اسلامی در رفتار و کردار و اندیشه و تصمیم گیری خود می بایست مصلحت امت مسلمان را در نظر بگیرند و در این مورد همگان نیازمند برداشتن گام های عملی و کاربردی هستیم. تشکیل حکومت اسلامی تحت ولایت و هدایت و راهبری زعیمی فقیه و عادل و از جنس نبوی و با الگو گیری از جامعه مطلوب و ایده ال تشکیل شده در صدر اسلام توسط نبی مکرم اسلام(ص) یکی از همین گام های کاربردی است و تبعیت اعضای جامعه اسلامی از این نظام هم از نظر شرعی و عقلی و هم از نظر اخلاقی و مذهبی از اوجب واجبات است.

گذشته از تمام موارد مذکور ، در شرایط فعلی که استراتژی جدید دشمن تحت عنوان جنگ نرم و تهدید و نابودی هویت دینی و اسلامی ، بر  علیه جوامع اسلامی در جریان است، رسیدن به وحدت بر پایة بیداری و بصیرت امری حیاتی است. دشمن همواره سعی دارد با اسلام سیاسی به آن مفهومی که مورد بیان و استفاده پیامبر و بزرگان و پیشوایان دینی مسلمانان بوده است مقابله نماید. در واقع شاهد استعماری نوین در دنیایی مدرن هستیم ؛ استعماری که سعی دارد با ایجاد فتنة مذهبی مسلمانان را بد نام کرده و قدرت پویایی و تحرک را از جامعه اسلامی بگیرد و اسلام را محدود در مساجد و مسلمان را به عنصری منفعل تبدیل نماید و از اسلام چهره ای بسازد که اگر از مسجد به بیرون صادر شود صلح و امنیت جهانی را با تهدید مواجه می کند. مخالفت غرب با اندیشه صدور انقلاب اسلامی نیز ناشی از افزایش موج اسلام خواهی در جهان است.

 جهان و اندیشه غربی ، وجود نظام و حکومتی را که فلسفه و بنیادش را به چالش می کشد و شرقی یا غربی بودن را محکوم به زوال می داند برنمی تابد و چنین اندیشه هایی می بایست با مفاهیمی مثل افراطی گری و تروریسم و یا رادیکالیسم به جهانیان معرفی شود و چنانچه شاهد هستیم این شیوه در برخورد با اسلام بعد از حوادث یازدهم سپتامبر به شدت افزایش یافته است.

از این رو دشمن در کشورهای مثل ایران و یا در منطقه مسلمان نشین خاورمیانه ، بیشتر به دنبال اجرای پروژه آشوب سازی هدایت شده است. طرحی که بتواند مسلمانان را رو در روی هم قرار داده و آنها را از رسیدن به هویت مشترک ایرانی اسلامی خود بازدارد. از نظر غربی ها اگر ایران با آشوب داخلی مواجه شود تفکر ام القرا بودن برای جهان اسلام را کنار می گذارد و این امر قدرت تحرک منطقه ای را از ایران خواهد گرفت و در این صورت فرهنگ منطقه ای نیز  به سمت ایران گرایش پیدا نخواهد کرد و مهم ترین چالش ایدئولوژیک غرب در تأمین منافع خود در منطقه که همان اسلام پویا و مسلمان بیدار می باشد نیز مرتفع خواهد شد.

تلاش برای اجرای پروژة ایران هراسی و تبلیغ اینکه ایران به دنبال تشکیل هلال شیعی یا احیای امپراطوری صفویه در خاورمیانه است نیز در همین قالب و به منظور دور کردن اهل سنت از ایران در منطقه است. پس وحدت داخلی لازمة پیروزی خارجی است.

 نتیجه اینکه اسلام وحدت را بر مبنای مشترکات عقیدتی و دینی بنا گذاشته و رنگ و پوست و نژاد و زبان را عامل برتری نمی داند و مسلمانان وظیفه دارند با اشاعه فرهنگ برادری بین خود ،جوهره وحدت دینی را تقویت نمایند .

نگاه اسلام به وحدت یک نگاه استراتژیک  و بلند مدت است که میتواند کیان نظام اسلامی را حفظ نموده  و کلیه مذاهب و فرقه ها را در قالب یک مدیریت واحد و یکپارچه تجمیع نماید. این دین مبین ،چنگ زدن به ریسمان الهی را که همان قرآن و معارف اسلامی است ، مانع پراکندگی امت خود دانسته  و همواره تجربه تلخ اختلاف و تفرقه پیشینیان را به پیروان خود گوشزد می نماید.

  پر واضح است که در ایران اسلامی ،  تحقق وحدت بین شیعه و سنی  نمونه عینی قدرت نرم کشور است. در واقع نظام ایران توانسته است  در مواقع حساسی که با تهدیدات داخلی و فشارهای خارجی روبرو میگردد از ظرفیت عظیم نهفته  در بین شهروندان اهل سنت خود  بهره مند گردد و امنیت بومی حاصل شده در شرایط فعلی ، ناشی از اعتماد اهل سنت به نظام سیاسی حاکم و همزیستی و وفاق با مذهب رسمی کشور است.

در کشور ایران خدشه دارکردن وحدت از سوی هر قوم  و مذهبی با واکنش خود مردم و مسئولین مواجه  میشود به صورتیکه بیانات رهبری در دیدار مردم کردستان در سال 1388 این نکته را ثابت  میکند که توجه رهبری نیز به موضوع وحدت تشیع و تسنن به عنوان اساسی ترین چهره امنیت در کشور است. ایشان در بیانات خود در مورخه 3/2/88 در بین مردم سنندج بیان کردند : هرکسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار کند چه شیعه باشد چه سنی ، مزدور دشمن  و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند. 

محمد رضوی قره قشلاق/کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام/


تبلیغ کانال تلگرام

تاریخ مخابره: يکشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٥  |  زمان: ٠٩:٢٦  | شماره خبر: ٢٦٩٨٨٩   
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار آذربایجان غربی
شاه رفت فرار شاه 26 دی
اوباما یک هفته مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری فرمان وضعیت  اضطرار ملی ایران تمدید
اجرای طرح فرشتگان رحمت و کاروان سلامت در مناطق محروم آذربایجان غربی
کشف 90 هزار و 800 نخ سیگار قاچاق در پلدشت+ تصاویر
معاونین سیاسی استانداری ها رئیس ستاد تبلیغات  روحانی در سراسر کشور