پایگاه تحلیلی خبری آذربایجانغربی \\\\\\\\\\\\

گزارش؛

با گسترش روزانه علم و پیشرفت جامعه به سوی فناوری اینترنت جامعه تاکسیرانی نیز از این رسوخ و پیشرفت غافل نمانده و فواید و مشکلات بسیاری گربانگیر آن شده است.

به گزارش اروم نیوز، چرخ‌های رشد و فراگیر شدن تاکسی‌های اینترنتی از زمان شکل‌گیری، آنقدر با سرعت چرخید که انگار هیچ ترمز و عامل بازدارنده‌ای قدرت مهار و کنترل آن را نداشت.

و انتقادات همگان به خصوص صنف تاکسی ها و آژانس های سنتی که کسب و کارشان دچار خلل شده و بسیاری از بازار کار خود را از دست داده اند نتوانست مانع پیشرفت قارچ گونه این سرکت های اینترنتی شود.

البته چندی پیش «فخرالدین معصوم زاده» رئیس سابق سازمان تاکسیرانی شهرداری ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفته بود: در سطح شهر تعدادی اپلیکیشین های فعال به نام تاکسی های اینترنتی در حال فعالیت بودند که این فعالیت ها غیرقانونی و بدون اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی و یا شورای عالی ترافیک صورت می گرفت. این موارد شناسایی و ثبت شدند و طی مکاتبات انجام شده با مراجع ذیربط نسبت به پلمپ آنان اقدام می شود.

با این وجود نه تنها خبری از پلمپ یا برخورد قضایی با این تاکسی های اینترنتی به گوش نرسید بلکه به مرور شاهد رشد قارچ گونه آنان با عناوین مختلف در سطح شهر شدیم.

* ارزان قیمت بودن تاکسی های اینترنتی علت استقبال مردم

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: تاکسی های اینترنتی به دلیل قیمت های مناسبی که دارند و در مقایسه با آژانس های تلفنی یا مسیر های دربست به صرفه تر هستند در نتیجه از این تاکسی ها جهت انجام امورات روزمره خود استفاده می کنم.

وی، ادامه می دهد: مسیر هایی که با استفاده از تاکسی سطح شهر به قیمت ۷ یا ۸ هزار تومان طی می کردم با استفاده از تاکسی های اینترنتی این نرخ دقیقا ۲ برابر یا حتی کمتر می شود و می توان با هزینه قبلی به جای یک سفر ۲ سفر داشته باشم.

* تاکسی های اینترنتی غیرمجاز مانع فعالیت رانندگان تاپکس

«علی قربانی» یکی از رانندگان عضو تاپکس است. او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: روزی شاید ۴ یا ۵ سرویس درخواستی از مردم داشته باشیم وباز هم باید به دنبال فعالیت های روزمره عادی خود باشیم اگر تنها به تاپکس و مسافران اینترنتی اکتفا کنیم بی شک به هیچ وجه نمی توانیم حتی هزینه سوخت روزانه خود را تامین کنیم.

وی، ادامه می دهد: بارها مسئولان وعده داده اند که با تاکسی های اینترنتی غیر مجاز مقابله خواهند کرد اما با این وجود هرروز شاهد افزایش آنان هستیم و برخی از آنان که بیشتر مورد توجه مردم و محبوب تر هستند با اتومبیل های شخصی مانع کسب و کار ما می شوند.

این راننده، ابراز می کند: سالهاست هیچ کدام از اقدامات مسئولان اصولی نبوده و این نیز یکی از آن موارد است هر کدام از رانندگان تاکسیرانی باید پرسه مختلفی را جهت عضویت در تاکسیرانی طی کنند اما کدام یک از رانندگان اسنپ، تپ سی یا دیگر سرویس ها از لحاظ اخلاقی یا دیگر موارد بررسی می شوند.

وی، تاکید می کند: مسئولان باید در این راستا چاره ای بیاندیشند در غیر این صورت باید هر کدام از ما شغل هایمان رها کرده و به سراغ شغل جدیدی باشیم تا بتوانیم دخل و خرج خود را بدست آورده وشرمنده خانواده هایمان نباشیم.

* کسب و کار نوپای تاکسیرانی درآمد رانندگان را به نصف رسانده است

«جلیل وند» یکی از رانندگان مسیر ثابت شهری است او با گلایه از این اتفاق می گوید: هرروز این مسیرها را طی می کنم اما از زمانی که این اپلیکیشن ها به وجود آمده درآمد روزانه به نصف یا حتی کمتر شده است.

وی، با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی یا ارگان دولتی در خصوص تاکسی های اینترنتی مسئولیتی نداشته و پاسخگوی مطالبات رانندگان نیستند ادامه می دهد: هرروز شاهد افزایش این واحدهای اینترنتی هستیم و کسی نیز در راستای جلوگیری از این پیشرفت برنمی آید.

این راننده معترض، ابراز می کند: چندی پیش نیز اعتراضات خود را به صورت عمومی در مقابل ساختمان شهرداری اعلام کردیم اما کسی توجه خاصی به این موضوع نداشت چند سالیست که مسئولان وعده وعید می دهند و این وعده ها هیچگاه پایان ندارد.

وی، ادامه می دهد: بیکاری در سطح  جامعه بیداد می کند و برای بهتر شدن شرایط بیکاری مسئولان در مقابل این اقدام هیچ واکنشی نشان نمی دهند تا شاید در راستای بهبود شرایط بیکاری گام هایی بردارند.

جلیل وند، ابراز می کند: مشکل بیمه تامین اجتماعی، جریمه های راهنمایی رانندگی تمامی ندارد و البته برخورد نامناسب این ماموران با رانندگان، پایین بودن نرخ مسیرها و حضور بیش از حد مسافرکش های شخصی و اینترتی غیزمجازو اخذ معاینه فنی با مخارج بالا هر ۶ ماه یک بار از مهم ترین مطالبات رانندگان است که امروز توجهی به آن نمی شود.

وی، می گوید: امیدوارم عدم نظارت برگسترش این تاکسی های اینترنتی غیرمجاز در سطح شهر مشکلات غیر قابل جبرانی به بار نیاورد چراکه هیچ کدام از این رانندگان صلاحیت فعالیت در این زمنیه را درایفت نمی کنند و چه بسا که بسیاری از آنان به این شغل نیاز ندارند از جوان ۲۰ ساله تا افراد ۴۰ ساله عضو این شرکت ها بوده و خودرو های گران قیمت بسیاری در این طرح ها فعالیت دارند.

ماجرا به همین جا ختم نشده و خبرنگار اروم نیوز به سراغ سرپرست اداره نظارت بر تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالا شهرداری ارومیه رفت تا جویای شرایط شود.

* شهروندان از تاکسی اینترنتی تاکسیرانی استقبال کنند/ مسئولیت فعالیت سایر تاکسی های اینترنتی را نمی پذیریم

بهنام بشارت، گفت: از شهروندان خواسته می شود تا ازطرح تاپکس استقبال کنند چرا که این طرح به نفع مسافراست وهم نظارت دقیقی برعملکرد این تاکسی ها می شود وهمچنین از استفاده کردن از شرکت اینترنتی حمل مسافر خصوصی که هیچ رسیدگی بر آنان نمی شود خوداری کنند.

وی مسئولیت فعالیت تاکسی های غیرمجاز در سطح شهر را نپذیرفته و آنان را شرکت های خصوصی و خودگردان خواند که پاسخگوی مشکلات پیرامون آنان نخواهند بود و تنها راه حل مقابله با افزایش این شرکت ها در سطح شهر را عدم استقبال مردم عنوان کرد.

حال نمی دانیم این اقدامات غیر کارشناسی در سطح شهر تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و چه فجایایی را برجای خواهد گذاشت.

با این وجود قطعا ارزان بودن،‌ صرفه جویی در زمان، ایجاد اشتغال از مزایایی است که با شکل‌گیری ناوگان تاکسی‌های اینترنتی حادث شده است و نمیتوان از آن چشم پوشی کرد امابی شک ورود هر تکنولوژی جدیدی هم ترویج فرهنگ استفاده از آن را می‌طلبد و هم نظارت دقیق بر اجرای آن را.

آموزش استفاده درست از این نوآوری و همچنین گزینش رانندگان متعهد و نهایتا نظارت کیفی بر خودرو و عملکرد رانندگان می‌تواند باعث کم شدن هزینه‌ها، اشتغالزایی و همچنین ارائه خدمات رسانی اجتمایی شایسته و نهایتا اعتماد و رضایتمندی جامعه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها : برچسب ها: ,
لینک کوتاه : http://uromnews.ir/?p=284837

اخبار مرتبط

نظرات

دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۳۹۷

آخرین اخبار

یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

ویژه نامه