پایگاه تحلیلی خبری آذربایجانغربی \\\\\\\\\\\\

گزارش؛

نبود استاندارد‌های عمرانی در جاده‌های آذربایجان‌غربی همواره نقش اصلی در تصادف‌ها و عقب‌افتادگی‌های اقتصادی استان داشته، این درحالی‌است که مهم‌ترین زیر‌ساخت عمرانی هر استان فراهم‌کردن زمینه حمل و نقل آسان و ایمن است.

به گزارش اروم‌نیوز، اگر به کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نظری اندازیم، نقش ممتاز راه را در آن‌ها به وضوح می‌بینیم و این امر مهم نشان می‌دهد هرچه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی استاندارد بهتری داشته باشند، موج رشد و حرکت آن کشور شتاب و ارتفاع بیشتری خواهد داشت.

راه‌های مواصلاتی هر استان به عنوان شریان‌های حیاتی آن منطقه نقش ایفا می‌کنند. ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان‌غربی قلب راه‌های این استان به شمار می‌رود.

ایجاد محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش وقوع تصادفات و حفظ جان افراد دارد، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می‌شود.

موضوعی که ارومیه به لحاظ قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی شمالغرب کشور و به‌عنوان دروازه ورود کشور به ۳ کشور همسایه از آن بی‌بهره مانده است.

محور ارومیه ـ سلماس؛ پرتردد و پرحادثه !

محور مواصلاتی ارومیه ـ سلماس از جمله راه‌هایی است که از ابتدای مسیر تا انتهای آن با غیر‌استاندارد بودن نقاط مختلفی در این مسیر مواجه می‌شویم.

نبود گاردریل‌های مناسب، بی‌توجه به چاله‌های عمیق، نبود شانه‌های خاکی مناسب و نبود شریان‌های جدا‌کننده راه‌های فرعی با اصلی را از مهم‌ترین مشکلات این مسیر می‌توان نام برد.

این جاده یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاده‌های ارومیه محسوب می‌شود، اما متاسفانه سالانه بیش از صدها فوتی و مصدوم حاصل بی‌توجهی مسئولان نسبت به استاندارد‌سازی این مسیر است.

بر اساس اظهارات سرهنگ عباس فرمانی رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌غربی، محور مواصلاتی ارومیه ـ سلماس بیشترین سهم در تصادفات را دارد و این یعنی گواهی بر عدم نظارت دقیق بر وضعیت جاده!

طی سال‌های اخير نه‌تنها اقدام موثری در انجام اصلاحات و رفع نقاط حادثه خيز جاده ارومیه ـ سلماس صورت نگرفته، بلکه اداره راه و شهرسازی اين استان در حل و رفع مشکلات این مسیر هم نتوانسته نمره قبولي بگيرد و این مسیر موفق به کسب مقام اول تصادفات در سال‌جاری شده و عمر چندین نفر بی‌گناه پای گناه بی‌تدبیری‌ها هدر رفته است.

بی‌شک از مهم‌ترین عوامل مورد نیاز هر جاده برای سهولت رانندگی در شب در جاده‌های استان وجود نور و چراغ‌های استاندارد است اما می‌توان به صراحت از نبود استاندارد در این زمینه در بیش از ۹۰ درصد محور‌های آذربایجان‌غربی نام برد.

تابلوهای هشداری سومین اولویت استفاده رانندگان در هر مسیر هستند اما با وجود اینکه کشو‌رهای جهان در مسیر پیشرفت آزاد‌راه‌هایشان پیش می‌روند، آذربایجان‌غربی در گره کور تابلوهای هشداری بی‌نتیجه مانده است.

مشکل دور برگردان دانشگاه آزاد در این مسیر نیز بر همگان آشکار است، گره‌ای که روزانه ترافیک و مشکلات متعددی را در این مسیر به‌وجود آورده و باعث تصادفات بسیار و هدر رفتن بیشتر وقت افراد در این محل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در خصوص حل مشکلات این محوردر گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز گفت: در صورت تامین اعتبار نسبت به رفع این مشکلات اقدام خواهد شد!

عبدالحسین علی‌اکبری، بیشترین تصادفات سطح استان را مربوط به محور‌های ارومیه ـ سلماس و ارومیه ـ مهاباد دانست و افزود: در ۷ ماهه نخست سال‌جاری ۲۸۰ نفر در محور‌های شهری و روستایی بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و بیشتر این تصادفات مربوط به ساعات ۱۴ الی ۲۰ بوده است.

وی، همچنین از کاهش ۶ درصدی سوانح نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

گواه دیگری بر کم‌کاری مسئولان!

جاده ارومیه ـ سرو نیز یکی از جاده های قديمی است که اکنون به عنوان دروازه اروپا در کشور مطرح است و علاوه بر فعالان اقتصادی و صنعتی، مراجعه‌کنندگان دانشگاه سراسری ارومیه هم در این مسیر قرار گرفته و روزانه هزاران دانشجو، مسافر و دیگر افراد جهت انجام امورات خود در این جاده به تردد می‌پردازند.

اما این مسیر نیز با وجود اهمیت فراوان آن در حمل و نقل جاده‌ای کشور، فاقد مسیر مناسب ترانزیت و بی‌بهره از هر‌گونه استاندارسازی است.

با حرکت در این مسیر از همان ابتدای مسیر متوجه نبود آسفالت مناسب و استاندارد در این مسیر می‌شویم که با گذشت هر‌چه بیشتر در این مسیر و پیشروی متوجه اسفناک‌تر شدن آن می‌شویم. نبود شانه خاکی مناسب نیز این معضل را وخیم‌تر و اسفناک‌تر می‌کند.

اما آنچه که بیش از همه این‌ها آزار دهنده و به وجودآورنده مشکلات متعدد است، نبود گاردیل و روشنایی پس از دانشگاه ارومیه در مسیر ارومیه ـ سرو است.

بنا بر گفته سرهنگ فرمانی رئیس پلیس راهور استان، بیشتر تصادفات در زمان ۱۸ الی ۲۲ اتفاق می‌افتد که ۲۸ درصد سهم تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

این آمار خود مهر تاییدی بر لزوم وجود چراغ‌های روشنایی در مسیر است.

عبدالحسین علی‌اکبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در این خصوص نیز اظهار داشت: جاده ارومیه ـ سرو به طول ۵۵ کیلومتر در حال تعریض است و تعریض این جاده بر عهده اداره‌کل راه و شهرسازی است و پس از اتمام پروژه جهت نگهداری تحویل اداره‌کل راهداری می‌شود.

۷۴ کیلومتر رانندگی در وحشت!

یکی دیگر از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌های مواصلاتی استان جاده ارومیه ـ اشنویه است.

این جاده علی‌رغم داشتن اهمیت فراوان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و روزانه افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

۲ بانده بودن این مسیر مهم‌ترین مشکل این شریان مهم است. روزانه بیش از هزاران نفر در این مسیر به تردد می‌پردازند، اما وجود عرض کم، آسفالت نامناسب، پیچ‌ها و شیب‌های کشنده نبوده گاردریل‌های کناری افراد بی‌گناه بسیاری را دچار حادثه می‌کند.

این مسیر با طول ۷۴ کیلومتری از ارومیه تا اشنویه و وجود روستا‌ها و مناظر تفریحی و گردشگری بسیار، بیشترین محل مورد توجه خانواده‌ها است اما این امکان که پس از هر تفریح یا قبل از رسیدن به مقصد هر فردی دچار حادثه در این مسیر مرگ شود به دور از انتظار نیست.

محال باراندوزچای به عنوان مرکز تامین سیب در اومیه مطرح است و درهر ساله پس از برداشت آن به هنگام حمل سیب های زیر درختی به کارخانجات صنایع تبدیل شیر‌آبه‌های حاصل از آن مسیر کم‌عرض ارومیه ـ اشنویه را لغزنده و خطر سقوط در شانه‌های غیر‌استاندارد و دره‌وار جاده را به نسبت بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

کمربندی این مسیر را می‌توان به صراحت به‌عنوان کمربندی وحشت نامید چرا‌که فاقد هرگونه شانه خاکی مناسب، عرض استاندارد، آسفالت مناسب و گاردریل است.

علاوه بر تمام این‌ها این روزها خبر به صدا در آمدن سوت قطار ارومیه ـ مراغه به گوش می‌رسد قطاری که آخرین ایستگاه آن در این جاده قرار دارد، جاده‌ای که به دور از کم‌ترین استاندارد‌ها در استان است.

اما آنچه که این مسیر نیز همچون ۲ مسیر دیگر از آن بی‌بهره بوده، نبود روشنایی است.

مسیر ارومیه ـ اشنویه از نظر بهره‌برداری از روشنایی در نقطه صفر قرار داشته و کاملا مهجور مانده و دلیل این اتفاق به‌گونه‌ای کم‌عرض بودن آن می‌تواند باشد در حالی‌که بیشتر سردخانجات و کارخانجات صنایع تبدیلی و مهم‌تر از همه ایستگاه راه آهن ارومیه ـ مراغه در این مسیر قرار داشته و از لحاظ اقتصادی اهمیت بسیار زیادی برای استان دارد.

شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک این مسیر حرکت مردم را در زمان‌های برفی و یخبدان به صفر رسانده و آنان را از انجام امورات روزمره‌شان باز می‌دارد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه که شامل ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آسفالته و مابقی راه شوسه و خاکی  می‌شود، از کمترین استاندارد‌ها در اکثریت جاده‌هایش برخوردار است که یکی بیشتر از دیگری مهجور مانده و با جان تک تک افراد بازی می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در این خصوص گفت: عدم تخصیص اعتبار مشکل اصلی در این زمینه است چراکه طبق بخشنامه ارسالی از سازمان راهداری، روشنایی طولی حذف و استفاده از روشنایی نقطه‌ای در محل های سه‌راهی انجام می‌شود.

وی، مشکل ارومیه ـ اشنویه را کم‌عرض بودن، ترافیک شدید در تابستان و استفاده کشاورزان از این راه عنوان کرد و افزود: اقدامات تعریض این راه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فقط وظیفه مراقبت از این راه ها را دارد.

علی‌اکبری، در ادامه تعداد تصادفات این محور در ۷ ماهه را ۳ فقره اعلام کرد و گفت: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین وظبفه شناسایی نقاط پر‌حادثه را دارد و در حد نگهداری این راه می‌تواند اقدام کند و باریک و کم عرض بودن راه و تعریض آن برعهده اداره‌کل راه و شهرسازی است.

جاده‌ها تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش تصادفات دارند

به هر ترتیب باید پذیرفت که بسیاری از جاده‌های آذربایجان‌غربی نیاز به اصلاح و ارتقای کیفی دارند. ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای به طور معمول به‌عنوان یک تکنیک برای کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات در نظر گرفته می‌شود.

حال منظور از ارتقای زیرساخت‌ها چیست؟ در پاسخ باید گفت که ارتقای زیر ساخت‌ها به معنی ساخت‌و‌ساز و ایجاد سیستم‌های بزرگراه، ایجاد استاندارد‌های مهندسی در شبکه راه‌ها و به‌طور کلی انحنای کمتر در راه‌ها، ایجاد خطوط گسترده راه و ازدیاد خطوط بیشتر برای مسافرت‌ها است.

در حقیقت بیشتر جاده‌های پر‌تصادف و با مرگ و میر بالا شامل جاده‌هایی می‌شود که اغلب سرمایه‌گذاری کمتری در آن صورت گرفته است.

مهم‌ترین ویژگی‌های این جاده‌های پر‌تصادف باریک‌بودن، وجود پیچ ‌های غیر‌استاندارد، نبود علائم و خط‌کشی مناسب، ۲ طرفه بودن و از همه مهم‌تر نبود روشنایی است.

بنابراین تمامی جاده‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی و در راس آن ارومیه نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتقای ایمنی دارد که این مطالبه به‌حق مردم تا‌کنون مغفول مانده و می‌طلبد تا مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه انجام دهند.

خبرنگار اروم‌نیوز جهت پیگیری مشکلات محور‌های مواصلاتی استان سراغ اداره‌کل  راه‌و‌شهر‌سازی آذربایجان‌غربی نیز رفت اما آنچه که متوجه وی شد بی‌نتیجه ماندن پاسخ سوالات وی در پیچ و خم مکاتبات مدیران بود!

مسئولان باید بدانند شرایط جاده‌های آذربایجان‌غربی هر روز می‌تواند آبستن یک حادثه تلخ دیگر باشد و مردم همچنان امیدوارند مسئولان با نگاهی ویژه در راستای توسعه این جاده ها گام بردارند.

انتهای پیام/

برچسب ها : برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://uromnews.ir/?p=274863

اخبار مرتبط

نظرات

یکشنبه, ۶ خرداد , ۱۳۹۷

آخرین اخبار

یکشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷

ویژه نامه