ساخت خیابان‌ها و حتی اتوبان‌های درون‌شهری عریض و طویل اگرچه بسیار کارساز است اما دیگر نمی‌تواند تمام مشکل را حل کند.

به گزارش اروم نیوز؛ با افزایش جمعیت شهرنشین و مهاجرت از روستاها و حاشیه‌ها به شهرها روزبه‌روز بر مشکلات شهرها افزوده می‌شود. یکی از مشکلاتی که اکثر کلان‌شهرهای دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مختص یک شهر یا کشور نیست، پدیده‌ای به نام ترافیک است. بدون شک برای تمام ساکنان کلان‌شهرها در ایران ترافیک و تبعات آن کاملاً ملموس است چه افرادی که از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و چه افرادی که حمل‌ونقل عمومی را برای سفرهای درون‌شهری برمی‌گزینند و شهر ارومیه نیز از این امر مستثنی نیست.
اما مشکل کجاست و چاره چیست؟

🔶 ساخت خیابان‌ها و حتی اتوبان‌های درون‌شهری عریض و طویل اگرچه بسیار کارساز است اما دیگر نمی‌تواند تمام مشکل را حل کند چراکه به‌تناسب بزرگ شدن خیابان‌ها، خودروهای بیشتری نیز به ورود به آن‌ها ترغیب می‌شوند و این یعنی همان آش و همان کاسه.

🔷 امروز، “مدیریت سفر” از هر راهکاری برای متولیان رفع معضل ترافیک مهم‌تر است. مشکل ترافیک مادامی‌که مردم برای هر کار ریزودرشت از خانه بیرون می‌آیند و از خودرو شخصی هم استفاده می‌کنند حل نخواهد شد. به نظر نگارنده تمام برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت ترافیک باید دو هدف اساسی را دنبال کنند:
🔹 ۱. مردم کمتر مجبور شوند که از خانه‌های خود بیرون بیایند.
🔹 ۲. مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند.
شهرهای پیشرفته دنیا برای رسیدن به دو هدف بالا اقدامات و برنامه‌ریزی های متعددی انجام می‌دهند و رسیدن به این دو هدف نیز تنها بر عهده شهرداری‌ها نیست و تمام مجریان دولتی و محلی باید عزم خود را برای این مهم جزم کنند.

🔶 فائق آمدن بر پروسه‌های طولانی اداری، حاکم شدن دولت الکترونیک، ارائه خدمات در محل توسط مجریان دولتی و محلی و مواردی این‌چنینی بلاشک می‌تواند در مسیر رسیدن به مورد اول کارساز باشد. به نظر نگارنده، ارومیه نیز باید در این مسیر گام بردارد؛ حتی اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشند ولی بالاخره باید از نقطه‌ای شروع کرد.
تحقق مورد دوم شاید در ظاهر سهل‌تر از مورد اول باشد. فراهم کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی ارزان، سریع، راحت و قابل‌دسترس باید در دستور کار مدیران شهری ارومیه قرار گیرد. مادامی‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری فرسوده و وقت‌گیر و شلوغ است، نباید انتظار استفاده اکثریت مردم از آن را داشت. اگرچه در ارومیه گام‌های خوبی در بهبود وضعیت این ناوگان برداشته‌شده است ولی هم چنان جا برای کار بسیار است. دریافت عوارض از خودروها یکی از منابع پایدار شهری برای شهرداری‌ها در بسیاری از شهرهای دنیا می‌باشد که می‌تواند در ارومیه نیز بهتر از قبل پیگیری شود.

🔷 در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای خودروهای باسرنشین بالا نیز در کاهش تعداد خودروها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
علی‌ای‌حال موارد مذکور که به‌صورت تیتر وار تقدیم گردید و تبیین هرکدام نیازمند یادداشت‌های متعدد است، تنها گوشه‌ای از راهکارها و تکه‌ای از جورچین رفع معضل ترافیک می‌باشد که امید است مدیران شهرستانی و استانی بیش از گذشته بر روی شیوه‌های نوین و موفق جهانی حل معضل ترافیک وقت و هزینه صرف کنند.

✍️ محمدمهدی درویش زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه تهران

 

برچسب ها : برچسب ها: , ,

اخبار مرتبط

نظرات

آخرین اخبار