تاریخ : چهارشنبه, ۱ بهمن , ۱۳۹۹
14
یادداشت ؛

شاد آغازی بر نهضت عظیم آموزش مجازی

  • کد خبر : 365184
  • 22 آبان 1399 - 11:02
شاد آغازی بر نهضت عظیم آموزش مجازی
شیوع کرونا به عنوان تهدیدی بر اصل لزوم آموزش همگانی از چالش های بسیاری از کشور ها از جمله ایران بود . اما شاد به عنوان راهکاری بالقوه و قوی برای پابرجایی آموزش در کشور دیده می شود. شاد با تمام مشکلاتی که دارد مسیری امیدوار کننده به سمت رشد و بهتر شدن را طی می کند. شاید بتوان گفت شاد نهضت عظیم آموزش مجازی - سایبری جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر است.

به گزارش اروم‌نیوز،شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)، تنها سلاح آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مبارزه با ویروس منحوس کرونا است تا حداقل آموزش تعطیل نباشد؛ امروز مشکلات موجود در جامعه و مشکلات زیرساختی و فنی قابل حل در شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) سبب شده است که عده ای این شبکه  آموزشی را غمگین بنماند.

سال گذشته با فراگیر شدن ویروس کرونا در سراسر کشورمان، وزارت آموزش و پرورش در استان های که در  شرایط ویژه کرونایی قرار داشتند، با گزینه ای به نام “تعطیلی مدارس” روبه رو شدند؛ اما تعطیلی مدارس نباید سبب تعطیلی آموزش در میان دانش آموزان میشد به همین دلیل در همان روز های اول علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی در رسانه ملی،  پیشنهاد ساخت یک شبکه بومی در قالب شبکه اجتماعی دانش آموز به وزارت آموزش و پرورش و وزارت اطلاعات و ارتباطات کشور ارائه شد؛ که بعدا به نام شبکه آموزشی دانش آموز(شاد) تغییر یافت.

در همان اوایل که شبکه شاد وارد جامعه آموزش و پرورش شد و مشکلات متعددی داشت که با گذشت زمان، توسط جوانان و کارشناسان ایرانی اصلاح و بروز رسانی شد. شاد را میتوان نهضت عظیم آموزش مجازی در چهل سال اخیر عنوان کرد.

تدریس مجازی با مشکلات موجود

با بکارگیری شبکه شاد برای برگزاری کلاس های آموزش مجازی، معلمان با تجربه و زحمتکش با مشکلات زیادی مواجه شدند، چراکه با دنیا مجازی و سایبری جدید امروزی، آشنایی خاصی نداشته اند.

علی رغم مشکلات موجود در قسمت های فنی و زیرساختی شبکه آموزشی دانش آموز” شاد” معلمان و دبیران دلسوز همچنان به تعلیم و تربیت آینده سازان کشور می پردازند؛ قسمت دیگر مشکلات معلمان مربوط به نبود امکانات لازم برای تهیه و فراهم کردن محتوای آموزشی برای دانش آموزان میشود که یکی از مهم ترین دغدغه های معلمان سراسر کشور است.

یکی از مشکلات بارز معلمان در آموزش مجازی افزایش ساعات کاری است بطوری که هر معلم علاوه بر ساعات کاری  از پیش تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش، مجبور به فعالیت در ساعات غیرکاری هستند که این موضوع سبب شده است که توان کمی و کیفی معلمان دلسوز کاهش یابد.

باوجود تاکید مکرر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه اینترنت مصرفی شبکه آموزشی دانش آموز رایگان است ولی معلمان و اولیای دانش آموزان بر این باورند که اینترنت مصرفی شبکه شاد باتعرفه های آزاد محاسبه میشودو ورایگان نیست.

آسیب های اجتماعی-مجازی ؛ بزرگ ترین خطر برای دانش آموزان

در قرن بیست و یکم به راحتی می توان گفت که آسیب های اجتماعی موجود در جامعه، از ابزاری به نام رسانه و فضای مجازی منشاء می گیرند؛ فضای باز اینترنت سبب شده است که دانش آموزان با خطرات جدی به نام آسیب های اجتماعی و فضای مجازی مواجه بشوند ، بطوری که می تواند سلامت روحی  و جسمی دانش آموزان را مورد تهدید و حتی آسیب قرار بدهد.

با توجه به اینکه موضوع اینترنت و آسیب های همراه با آن، تاثیر منفی بر رفتار و کردار دانش آموزان دارد به همین دلیل است که این موضوع به یکی از دغدغه ها و سوالات پر تکرار اولیا دانش آموزان  تبدیل شده است؛ می توان برای حفاظت از سلامت روحی و روانی دانش آموزان در برابر آسیب های اینترنتی می توان از اپراتور ها در خواست کرد تا دسترسی به اینترنت را با اقدامات ساده اعم از اینترانت یا توزیع سیم کارت های دانش آموزی محدود کرد.

استفاده از اینترانت و سیم کارت های مخصوص نوجوانان  ” سیم کارت های دانش آموزی” می تواند فضای باز اینترنت را در حد توان کنترل کند؛ یعنی از ورود دانش آموزان به سایت ها، کانال، اپلیکیشن های مبتذل و غیر متعارف جلوگیری کند.

در همین راستا رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن می فرمایند: راه‌اندازی شبکه‌ی شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.

شاد؛ افتخار ملی

شبکه آموزشی دانش آموز” شاد” یکی از افتخارات ملی کشورمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ شبکه ای که برای اولین بار در ایران بیش از ۱۲ میلیون کاربر فعال و احراز هویت شده دارد این درحالی است که سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و آموزشی ایرانی – بومی اعم از ایتا، سروش، بله، روبیکا و سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بومی تاکنون نتوانسته بودند که حجم  عظیمی از مخاطبان را در تاریخچه خود جذب و ثبت کنند.

سید حسن الحسینی مسئول شبکه آموزشی دانش آموز وزارت آموزش و پرورش  گفته بود در هفته های گذشته بیشینه‌ی پهنای باند استفاده ‌شده در شبکه آموزشی دانش‌آموز به بیش از ۲۷۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است بطوری که استفاده از پخش زنده در یک روز ۵۰۰ هزار کلاس افزایش یافته است؛ البته این آمار و ارقام یکی از افتخارات ملی جمهوری اسلامی ایران در چند دهه اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب میشود.

 به فکر دانش آموزان کم برخودار باشیم!

سوالی که همواره ذهن انسان را درگیر می کند این است که در شرایط کنونی جامعه که وضعیت اقتصاد و معیشتی خانواده ها توصیف چندان خوبی ندارد، سهم دانش آموزان کم برخودار و بی بضاعت از عدالت آموزشی چقدر است؟خانواده های وجود دارند که توان خرید تلفن هوشمند و اینترنت را ندارند  یا اصلا در مناطق مرزی و محروم قرار دارند؛ این دانش آموزان چگونه می توانند در کلاس های درس آنلاین حضور یابند؟

در همین موضوع، رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش به موضوع «عدالت آموزشی» اشاره کردند و گفتند: در مورد عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه‌ی نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله‌ی آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.

همچنین مقام معظم رهبری در این دیدار بر مسئولان مرتبط گفته اند خانواده‌هایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند؛ صداوسیما و سایر دستگاه های ذی ربط باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.

صدا و سیما و آموزش و پرورش با تهیه پک های آموزشی و ارسال آن به مناطق محرم و کم برخودار توانسته است بخشی  از خلا های آموزش مجازی را در مناطق محروم و کم برخوردار جبران کند؛ امروز مناطق محرم نیازمند کمک های ویژه برای تهیه زیرساخت های اینترنتی و مخابراتی هستند.

با نگاه به اصول سوم، سی‌ام و چهل و سوم  قانون اساسی جمهوری اسلامی که به  آموزش و پرورش اشاره شده است می توان به این نکات توجه کرد؛ در اصل سوم دولت مکلف شده برای نیل به اهداف نظام جمهوری اسلامی (قسط و عدل  و استقلال و همبستگی ملی) آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت در تمام سطوح فراهم آورد. در اصل سی‌ام دولت موظف شده است وسایل آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند. در اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز ۹ ضابطه برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محروم